Hur lyckas vi skapa resultat av våra utvecklingsprojekt?
Läs mer om hur vi lyckas skapa resultat av våra utvecklingsprojekt.



Blended learning
Vi vet att det går att skapa mätbara effekter av rätt typ av kompetensutveckling. Vi vet också att om detta inte görs på rätt sätt så sker ingen beteendeförändring och därmed ingen resultatförändring.
Att utgå från varje kunds situation och att ta ett steg i taget i inlärningstrappan tillsammans med kund är en förutsättning för att lyckas skapa förändring, dvs att få människor att göra saker annorlunda.
För att få med samtliga på utvecklingsresan där alla har olika behov av inlärningsmetoder så förespråkar vi ”Blended Learning” i våra utvecklingsprojekt, vilket innebär att vi arbetar med olika typer av format för bästa effekt i inlärningen:
- Fysiska träffar (klassrumsträning med mycket interaktion)
- Digitala träffar (kortare uppföljning- samt coachingsektioner)
- E-learning (skräddarsydda digitala utbildningar)
- Säljhandböcker (fysiska böcker helt kundanpassade)
- Gamification (för att snabb mäta rätt beteende från mobil-app.
- Ju fler av dessa format vi använder i ett utvecklingsprojekt desto fler når vi fram till och kan med dessa även skapa än mer hållbar förändring.
- Vi skapar oss en förståelse för verksamheten och utmaningarna.
- Vi sätter alltid en gemensam målsättning med säljträningen. tillsammans med kund.
- Vi försäkrar oss initialt att samtliga deltagare har en förståelse för varför vi tränar.
- Att projektet är direkt kopplat kundens vision, värderingar och strategier.
- Att deltagarna är informerade om varför ett säljutvecklingsprogram startas och att de är motiverade.
- Att ansvariga chefer och ledare är delaktiga och dedikerade i hela säljträningen.
- Vi säkrar att chefer aktivt coachar och följer upp medarbetarna i att tillämpa verktygen vid implementeringen för att få till beteendeförändringen och därmed en förflyttning.
- Relevanta verktyg som är anpassade efter deltagarnas verklighet
- Inspirerande och motiverande dagar med mycket interaktion och erfarenhetsutbyte.
- Rätt storlek på grupp för att skapa bäst dynamik I gruppen och kostnadseffektivitet
- Val av fokusområden
- Vi lyfter vikten av och säkrar upp det egna ansvaret hos var och en
- Säljledning kopplat till hur du lyckas få dina medarbetare att gå från förstå till göra
- Under utbildningssektionerna använder vi oss av en pedagogik som bygger på 4 delar, för att skapa bästa förutsättningar att få med alla på förändringsresan:
- Förståelse för varför vi behöver träna
- Vad för specifika och konkreta nya kunskaper vi tillför
- Hur de kan användas i praktiken
- Om medarbetarna förändrar sitt beteende och börjar göra vad kan de då förvänta sig för resultat
- Och vi mäter givetvis resultatet av träningen och sätter
gemensamma mål med kund. Exempel på mätning och mål kan
vara: - Ökad kvantitet av insatser och aktiviteter
- Ökad kvalitet genom ökad ”hitrate” i olika delar i säljprocessen
- Hur vi lyckas skapa en bättre struktur i vår vardag vilket ger en ökad effektivitet
Fri konsultation
Fyll i dina uppgifter och få en fri konsultation.
Vill du veta mer om hur vi arbetar för att utveckla er försäljning?
Vi skapar oss en förståelse för verksamheten och tar in både framgångsfaktorer samt utmaningarna som finns idag och vi sätter alltid en gemensam målsättning med säljträningen tillsammans med kund. Vi vet att motivation, vilja till förändring, kontinuitet och ett närliggande coachande ledarskap är nyckeln till goda resultat av säljträning. Därför bygger vi oftast våra utvecklingsprojekt i form av affärsskolor i flera steg med utvalda fokusområden och mellanstegsuppgifter för samtliga. Vi vill göra en utvecklingsresa i sälj tillsammans med våra kunder och vi tillämpar olika steg i olika nivåer för att möta säljarna på just den nivån de befinner sig på. Vissa är nya, andra har mer erfarenhet, vissa är mer mogna för förändring och några behöver komma ur gamla hjulspår.
Andreas Lindström Founder- Business Consultant- Tell Or Sell