Säljledning

Vi coachar framför allt säljare och försäljningschefer

Att vara chef över en säljorganisation är både ett otroligt energigivande och samtidigt ett utmanande arbete.

Några exempel på en försäljningschefs vardag är:

  • att ständigt motivera, coacha, följa upp samt uppmuntra sitt lag  
  • att ansvara för effektiva och energigivande säljmöten med teamet
  • att hela tiden utveckla vårt kundarbete mot både befintliga och nya kunder
  • att vara filtret mellan sin avdelning och sin ledningsgrupp och se till att ha ”rätt lag”, dvs arbeta med rekrytering och även avveckling av personal

 
Hur får man denna vardag att gå ihop? Vi påstår att detta är en av de svårare tjänsterna i ett företag. Vi har erfarenheten, kunskapen och verktygen att hjälpa dig som försäljningschef med just dina utmaningar.

Detta gör vi genom gruppträning eller i individuell coaching genom att vara just det bollplank som du som försäljningschef behöver.

Målgrupp: Försäljningschefer samt andra mellanchefer med resultat- och personalansvar.

 

Utbildning

Försäljningschefer samt andra mellanchefer med resultat och personalansvar​

Att kontinuerligt kompetensutveckla individer i sin organisation är givetvis en av
framgångsfaktorerna för förbättrat resultat.

En klassiker:
– What happens if we develop our staff and then they leave us? frågar ekonomichefen – What happens if we don’t…, svarar VD:n Omvärldsfaktorer förändras, konkurrenterna börjar agera annorlunda, kunderna värdesätter annat idag än för 15 år sen osv…Att hela tiden utveckla, vässa och
förbättra kundarbetet är en framgångsfaktor.

Tell or Sell hjälper er att vara en utbildningspartner i ämnet säljutveckling. Vi gör allt
från att utveckla er säljprocess, förbättra kundkommunikationen, skapa strukturer i kundarbetet, bidra med verktyg och metoder kring målstyrning och säljplanering. Vi utbildar även inom presentationsteknik, säljledarskap, affärsförhandling och kundservice.

För att utbildningssektionerna ska vara givande ser vi till att utbilda i rätt storlek av grupper för att skapa bästa gruppdynamiken. Vi arbetar med att skapa ett högt engagemang och delaktighet genom mycket interaktion och diskussionsutrymme samt skapar utrymme för träning under våra träffar.

Vi har möjligheten att bygga helt skräddarsydda utbildningar inom sälj, säljledning och kundservice och vår målgrupp är i stort alla medarbetare som har någon form av kundkontakt såsom:

– Butikssäljare
– Innesäljare
– Utesäljare
– KAM
– Säljutveckling för ”icke säljare”
– Kundservice personal

– Säljledare
– Försäljningschefer

Varmt välkomna att höra av er för ett första möte!

Individuell coaching

Vi coachar framför allt säljare och försäljningschefer

För att skapa bästa resultat av säljträning eller för att få individuellt anpassad hjälp och stöd erbjuder vi givetvis individuell coaching.

Vi har själva genomgått utbildning i coaching och vet hur värdefullt det är att ibland få prata med någon annan än sin chef. Coachingen kan utföras på många olika sätt:

  • I enskilda samtal vid fysiska möten
  • Coachsamtal per telefon
  • Sambesök hos kund med feedbacksamtal efteråt

För att kunna skapa en beteendeförändring krävs mycket uppföljning och många delmål på vägen som också behöver följas upp av någon. Ibland stöter man på utmaningar på vägen som man behöver hantera och då är individuell coaching ett bra redskap att ta till.

Innan, under och efter en längre säljträning är det även viktigt med individuell coaching. Detta är något som vi hjälper våra kunder med då försäljningschefen inte hinner med att coacha sina säljare själv eller av olika anledningar väljer att en utomstående konsult coachar istället.

Målgruppen vi coachar är framför allt säljare och försäljningschefer.

OBS. Glöm inte bort att dina bästa säljare också behöver säljcoaching.

Interimuppdrag

Finns det ett tillfälligt behov att ta in en resurs under en begränsad tid med expertis inom säljledning och säljutveckling är Andreas Lindström ett lämpligt val.

Tidigare erfarenheter i karriären:
Andreas är en framåtlutad, konsultativ person med kort startsträcka i sina uppdrag.
Han har 29 års erfarenhet av försäljning och 19 år av erfarenhet i att utveckla och utbilda team samt chefer inom försäljning.

Med erfarenhet från branscher som Bygg- och VVS-handeln, fastighet, IT, finans, detaljhandel, media samt fordonsbranschen har han under sin karriär konsekvent arbetat inom försäljning och utbildning i affärsnära roller som account manager, försäljningschef, bolagschef, säljutvecklingschef och utbildningschef.

Andreas har ett coachande ledarskap, och hans styrka ligger i att utveckla både
teamet och försäljningen med ett starkt fokus på medarbetarna. Han är en entreprenöriell och inspirerande chef som med engagemang ger en boost till affärsrelationer. I Andreas finner ni en mångfacetterad konsult med stor vana av att
arbeta nära affären. I vilken typ av uppdrag skall man använda sig av hans kompetens? 

Andreas är väl lämpad för uppdrag som involverar att förbättra en befintlig säljorganisation operativt. Det kan innebära att skapa nya strategier och se till att få ett genomförande på dessa genom att säljpersonal på olika nivåer, inklusive andra chefer.

Hans långa bakgrund från utbildning och hans förmåga till coaching kan effektivt användas för att även utveckla fler ledare inom organisationen.

Roller:

Operativ Försäljningschef:
Med fokus på att utveckla säljarna och säljarbetet genom att skapa rätt förutsättningar för varje individ samt bygga rätt lag som gör rätt insatser. Fokus på att utveckla och förbättra säljarbetet mot både befintliga kunder såsom nya. Hitta rätt sätt
att bearbeta marknaden och förbättra kundupplevelsen i mötet / samtalet med säljare och kundservicepersonal.

Utbildningschef / Head of Learning and Development:
Med det totala ansvaret att
kvalitetssäkra rätt kompetensförsörjning för företaget genom kompetenskartläggning och att
använda rätt utbildningsplattform, utbildningsleverantörer samt utbildningsform beroende på kompetensområde. Samt att själv genomföra utbildningar som behövs inom försäljning, kundservice och till viss del ledarskap.

Säljutvecklingschef:
I större organisationer kan behovet finnas att anlita en säljutvecklingschef. En sådan resurs tar det fulla ansvaret att utveckla hela säljorganisationer med stöd av

ledning och försäljningschefer. Detta kan innebära alltifrån att bygga interna ”business-schools” till att arbeta med individuell coaching, sätta upp ramverk för kundsegmentering, mätning av säljarnas insatser och tid, utveckla onboarding- processen samt tillsammans med produktchefer skapa kvalitet i försäljningsarbetet av utvalda produkter och tjänster.

Branscher:
Bygg/VVS, Detaljhandeln, Fordon, IT, Finans, Media.
Expertisområden: Försäljning, säljutveckling, utbildning, Coaching, strategi, målstyrning, säljkommunikation, presentationer, ledarskap.

Utbildningsnivå:
Försäljningschefsutbildning, ledarskap, coachning, pedagogik samt beteendevetenskap.